08 March 2011

::Menjaga Anak Yang Chicken Pox::

assalamualaikum..salam sejahtera semua..
hmm..konon entry ni publish on time la yer..maklum le byk yang pending..hehehee..

lepas je dapat tahu yang my bby bujang tu demam campak hari tu..aku terus gerak ke kampung..coti 2 hari..macam biasa..naik bas kat TBS le..itu lebih senang..malas nak drive sensorang..(en suami balik hari esok nye - sebeb ade urusan kerajaan yang kene disettlekan)..

sampai je umah...kesian tengok my bby bujang tu..panas badan nyer..bintik merah da mula timbul/kuar..mak aku baru mandikan air kelapa sebagai penawar nyer..meragam nye bukan main la..tapi aku layan kan aje anak yang sorang nih..menguji kesabaran juga la..

memang tak masak..kitorang beli je makanan  yang da siap..kalo masak diorang akan rasa lebih gatal..pedih & panas..nak tak nak..aku percaya gak le..sebab ptg tu mak aku goreng pisang..pastu si rayyan nih soh bukak baju & on kipas..dok depan kipas je..pastu dok menggaru..mungkin penangan masak memasak dalam umah kot..wallahualam...

23hb..daa kuar skit..tapi tak sampai ke kaki lagi..
24hb..da gatai gatai tu..bintik tu pun makin merah..
24hb petang..terus menggaru..ishhh..aku tak bagi..aku pantau kegiatan garu mrnggaru tu..nampak jer dia garu aku tepi & tolong garu kan versi aku le..garu berlapek eh..tak gune kuku..
leke kan dia dengan homeskol..konon belajar ABC le tu..kalo tak..dok meragam..menangis..tak selesa kan..time ni da kuar sampai ke kaki..so mak aku kate esok da boleh mandi dengan air rebusan daun semambu & bedakkan dengan daun semambu+bedak sejuk+ibu kunyit..
selesai berbedak..rehat..selepas letih menangis..
25hb pagi..hmm da siap berbedak..berposak kami berdua pakaikan si rayyan ni bedak berubat tu..melalak tak sudah..pedih pedih sakit sakit kate nyer..hehehee..nak baik cepat la sayang..kene le lalui jugak..(bia la..nangis pun nangis le nak..ummi pakaikan jugak..)
da kering skit baru pakaikan baju..
petang tu walid nye sampai..terkejut betapa teruknye chicken pox yang kene kat anak nye tu..hmm walid layankan aje...
baru la larat skit nak bermain...
konon plan nak bawak rayyan berjalan g beli barang dapo..tak tak berani la nak bawak..so ummi g jalan ngan nenek jer..rayyan walid jaga...

26hb..melayan rayyan..semakin pulih la..
27hb..aku n en suami balik ke KL pepagi bute sebab en suami bz dengan program Maulidur Rasul nye..aku dengan Duty ku..

huhhh...ini adalah 1 pengalaman baru bebs..sebelum nih dengar anak orang tu demam campak..penat mak nye melayan..aku tak amik kesah pun..kali ni..aku yang lalui nye..tak mengape..ianya akan menjadi kenangan & pengalaman untuk anak anak ku yang seterusnya..

2 comments:

Mak Izz said...

huhu.. kasihan rayyan. skrg canah ebot pulak. nsb baik izz dh lps. pasni anak no 2 ko pulak. hehe.. sabor ye kak.

ummirayyan said...

huhhh..kesian bebs..
hmm cannah ebot tu kene lak eh..kesian jugak...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails