17 August 2011

Sepanjang Ramadhan ini..

Assalamualaikum..Salam Sejahtera..Salam Bahagia..Salam Ceria..Hai Semua..

Alhamdulillah..diam tak diam da hari ke 17 umat Islam menunaikan rukun islam ke3 kan..berpuasa di bulan Ramadhan..

Sepanjang Ramadhan tahun ini setakat ini, kami sekeluarga berjaya berpuasa penuh (kecuali tuntutan alami)..si Rayyan tu memang tak berpuasa la, tapi sering ku bagitau dia, yang skang ni bulan puasa, makan time malam jer..tapi tak paham jugak, penah dia suapkan juga donut yang dia nak makan tu kat mulut aku, takpun time makan nasik goreng, aku hulur semangkuk utk dia, dia tanyer..ummi nye aner?!!

muke budak kenyang makan nasi goreng..comot omot!

Sepanjang Ramadhan kali ini, kitorang laki bini berjaya menunaikan solat sunat terawih di rumah, walaupun pada mulanya bercadang2 untuk berterawih di lain lain masjid..tak dapat nak mereliasasikan la, sebab nye pertama:..si kecil tu itu pasti berlari lari di dalam masjid tu (da pernah bawak: itu la hasilnye) akan mengganggu jemaah lain..kedua:..kekangan kerja yang tak tentu hari, untuk membuat liputan vvvip tu berbuka puasa..walaupun, siap ader terawih berjemaah bersama vvvvip tu, keadaan untuk aku biasanye tidak bisa utk ku melakukannyer..(risau dengan kamera besau tu, nak letak mane>sape nak jaga)..oleh itu kene la buat sendiri2 kat umah..


Sepanjang Ramadhan kali ini, aku selesai bertadarus bersama rakan sekerja di pejabat & majlis khatam peringkat jabatan telah pun diadakan di dewan pejabat nih..ini merupakan acara tahunan di bulan Ramadhan..mengimarahkan Bulan Mulia ini..

Sepanjang Ramadhan ini, aku ke pejabat menaiki LRT je..belum lagi drive utk ke pejabat..cukup malas & mungkin akan meroyan sebab jem tak hengat kat KL nih..naik LRT lebih jimat..uang jimat..masa pun jimat...yeayyyy...

Sepanjang Ramadhan yang mulia ini, aku belum berkesempatan menonton rancangan2 kat TV tu..rancangan masakan macam Shila Rusly yang jadi host nye tu..rancangan kekeluargaan yang macam opah tu tak pun rumah kedai..dolu2 masa budak2 le, lepas asar jer mesti tgk rancangan rumah kedai tu..layan gak la..tapi, skang ni..Geng Mengaji ke..Moreh ke..cukup la sekadar tahu itu diantara rancangan sepanjang ramadhan ini..nak layan setiap hari memang tak sempat le..

Sepanjang Ramadhan kali ini, kami laki bini berjaya bersederhana dalam mengeluarkan ongkos..ehehehe..setakat ni belum pernah jejakkan kaki ke PARAM..Bazar Ramadhan..hari hari kalo tak keje luar/malam, memang ke dapur la aku..lebih sedap..jimat pun lebih..sampaikan tak tau nak masak ape lagi da..setiap kali sebelum balik dari opis, mesti minta share resepi dari opismate ni..

antara lauk pauk untuk disantap masa berbuka puasa..


sepanjang Ramadhan tahun ini setakat ini, yang paling sedih nye la..masih belum berkesempatan untuk berbuka puasa bersama umi & abuyah aku di kampung pun..asal sabtu je..aku sebuk nak wat coklat..asal ahad jer..aku keje..tak pun memenuhi undangan kawan2 utk berbuka puasa bersama2..(iasshhh penting kan kengkawan pulak nampaknye eh..)maner sempat nak berbuka sesama, walaupun mak aku datang berbuka kat umah kakak/abang aku tu..ummibuyah, maaf yer..tahun ni lambat skit nak  berbuke bersama kat kampung..insyallah, weekend ni kitorang balik..rindu masakan ummi la..rindu nak mengaminkan bacaan doa berbuka yang buyah bacakan tu..rindu nak makan masakan ummi..rindu nak tolong ummi kat dapur..huhhhhhuh..

Sepanjang Ramadhan ini, kami laki bini sentisa mengharapkan yang terbaik dari Yang Maha Esa untuk kami sekeluarga..mengharapkan kesihatan yang sempurna..kesejahteraan kami segeluarga..rezeki kami diperbanyakkan, dipermudahkan segala urusan kami & yang lebih penting keberkatan dari Nya..semoga Ramadhan kali ini membawa seribu makna dari Ramahdan yang lepas lepas..

ps:..meh le share..ape aktiviti korang disepanjang Ramadhan tahun nih...

8 comments:

watyz said...

ishk.. pesal aku cam sayu je baca n3 ko ni?? hehehhe aku pon berjaya x jejak kaki kat param lagik. :)

ummirayyan said...

watyz:..agaknye yang pasal tak dapat buke pausa ngan mak ayah aku tu kot..hehehe..aku sedih pasal tu..slalu ptg2 tipun tanye ape juadah buke puasa diorang..heheheh..

AzaLea said...

Alhamdulillah... aktiviti yang baik d bln ramadhan.. hrp2 berterusan d bln2 yg lain yer...

ummirayyan said...

Lea:..ye la..moga moga berterusan kan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Rose..Alhamdllh,setiap masa dimanafaatkn tuk pekara2 berfeadah..semoga murah rezeki Rose yer.

ummirayyan said...

hai kak atie:..semoga ianya berterusan hingga ke akhir hayat kak..amin..tQ kak..

Mak Izz said...

hoho.. sedih pulak sbb ko x dpt buka lg dgn family kt kg. aku lak hari2 buka umh mak aku, bertuah sgt2! (jgn jeles bulan ramadhan x baik)

alhamdulillah.. moga amalan yg baik ni berterusan sampai bila2. AMIN...

ummirayyan said...

mak izz:..hmm tu la yang sedih nyer..malam td tipun diorang kat kg..sedu sedan den gtau tak dapat balik lagi minggu nih..(takut di COP pentingkan diri sendiri jer..)
mujur diorang tak kesah & memahami..

moga moga la kan..biar la berterusan hingga ke akhir hayat..amieeenn..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails