12 April 2011

::Kenapa my Ryan Tak Minum Susu Tepung?::

Assalamualaikum..Salam Ceria 1 Malaysia..Hai Semua..

Menjawab soklan yang sering ditanya oleh ahli majlis mesyuarat tingkap kawan2 mak aku a.k.a nenek angkat my Ryan tu,kawan sekerja aku, makcik pakcik my Ryan a.k.a adik beradik aku tu..& yang terkini dari roomate a.k.a opismate aku di sini yang sering bertanyakan tentang hal ini..terrajin pulak aku nak menjawabnye di entry ini ok..korang tentu nak tahu jawapannye kan...

alaaa..cube r teka!!kenape yer?!!

ce teke..ce teke..hehhehee..
*
*
*
*
*
ini jawapannye..

kerana my Ryan is fully minum susu ibunya sahaja..moms breastmilk..fresh ke express breastmilk (EBM) ke..asalkan susu dari ibu nya ok..susu ibu kan bagus..semua nutrien ada di susu ibu..

yesss..my Ryan masih minum susu ibu sehingga kini sejak dari lahir lagi..exclusively breastmilk..& akan diteruskan sehingga ke titisan terakhir..

Untuk pengetahuan semua, sekarang my Ryan hanya minum 3oz susu ibu (EBM) dalam sehari..eii..bukan kedekut..bukan nak catu susu ke hape eh..ini memang da lumrah..tempoh penyusuan susu ibu hanya setakat 2 tahun..ini bermakna fasa terakhir untuk my Ryan minum susu ibu sudah cukup..da sampai mase utk tidak mengharapkan semua nutrien dari susu ibu untuk proses tumbesarannye ok..Allah Taala Maha Mengetahui..oleh itu..kurang nye demand dari my Ryan..maka kurang la penghasilan susu ibu dari aku...ini kerana my Ryan telah/akan mendapat segala nutrien dari pemakanannye untuk tenaga & tumbesarannye..

bagi kanak2 yang lebih dari 2 tahun yang masih menyusu direct dari ibunya, ia bukan la satu kesalahan ye..ia cuma mahukan bonding/skin to skin from mother untuk dia bermanja..rasa disayangi & dikasihi..

ok,memandangkan stok EBM aku semakin berkurangan, aku mula memberi susu segar untuk my Ryan..dan latih nye dengan memberi menu yang penuh dengan nutrisi yang diperlukan untuk dia membesar..contohnye..

sarapan pagi: susu segar (UHT)+milo (skit je asal ade kale coklat)3oz,roti + jem/kueh/bihun..
minum pagi: susu EBM 3oz
tengahari: nasi + sup ayam + lobak merah + oren jus/tembikai/kurma 2oz
sambil main2..kasi minum air mineral..
minum petang: soya 3oz/vitagen + biskut/kueh
makan malam: nasi + sup (berkuah) + sayur + air mineral
nak tido: susu segar (Marigold) 3oz..tengah malam 1x susu segar (UHT) 3oz..

kekadang tu dia kurang minum..maknenye dia da kenyang & nutrien yang ada dalam badannya masih boleh diproses untuk bertenaga & tumbesarannya..

sengaja aku tukar2 jenis susu segar dalam sehari..kerana tak nak dia terkejut asyik minum susu yang sama..sedangkan kalo dia minum susu ibu @pun EBM..rasanya lain2 mengikut pemakanan ibunya kan..

ok..kenapa susu segar?bukan susu tepung?

hmmm ce teke..ce teke..teke r..heheheeh

sebabnye susu segar pun ada semua nutrien seperti susu tepung juga..cuma susu segar tidak mengandungi gula tambahan.

susu segar juga tidak melalui pelbagai proses untuk menjadikannya susu tepung..bayangkan lah cara susu tepung diproses..dari cecair ke kering/ segera/instant..menjalani proses pengeringan..ce pikir bahan yang dicampurkan semasa proses tersebut..huhhh..aku sangat takut dengan bahan itu walaupun aku tak tahu ape kah bahan itu..hehehe..

lagi 1..gule tambahan yang terdapat di semua susu tepung itu boleh menyebabkan obesiti, kerosakan gigi & diabetis ok..ee..lagi la aku takot..tak sanggup nak tengok anak tersayang mengidap pelbagai penyakit diusia yang tak sepatutnya akibat dari ketidakprihatinan ibubapa nya..

Adakah semua susu segar lengkap dengan semua nutrisi yang diperlukan oleh my Ryan?

soklan ni best..hehehe..jujur nya aku tak pernah pun semak kandungan nutrisi dikotak2 susu tu setiap kali aku beli..cuma semak exp date nya sahaja..pastu mesti beli pelbagai jenis..kalo aku bawak Ryan..aku akan tanya dia,nak yang maner..& kebiasaannye dia suka nak minum dari ape yang dipilihnye..tapi aku pantau gak ok..tak semestinye apa yang dia nak aku belikan..

aku pernah bertanyakan pada pakar laktasi (hal my Ryan minum susu segar ni)..jawapannya mudah sahaja..puan tak perlu risau,sekiranya anak puan sihat, cergas, segar bugar, ceria & berat badannya meningkat ini bermakna anak puan mendapat nutrien yang mencukupi :-)..so lege la aku..& so far..my Ryan ok..sihat sejahtera..(nak nye dok ngan atok nenek di kampung..makin tembun tau)

aku abaikan aje sekiranya ada yang menyindir memperli aku pasal tentangan aku terhadap susu tepung..asalkan kami sekeluarga bahagia..aman damai & gembira ceria..

ok la..aku tak mo berceloteh bebanyak pasal hal ni (bek aku benti sebab aku da tahu korang mesti mencik entry macam ni kan)..aku cume berharap aku dapat menjawab persoalan dari mereka itu..

lagi cerita pasal susu FM ni...

"My Ryan, syukur alhamdulillah..ummi telah berjaya menyusukan kamu sehingga kamu lebih dari 2 tahun ini atas dorongan & sokongan dari walid kamu..& ummi akan menyusukan kamu sehingga titisan susu yang terakhir.."

rayyan @ 3 hari..
 rayyan @ 10 bulan
rayyan @ 2 tahun 2 bulan..

4 comments:

yantz-yeem said...

rose bg susu segar tu kira sejuk ke?mmm terasa cam nak tukor kan aqil minum fresh milk...tapi bila dikira2 mahal le plaks...dah le si aqil tu kuat minum susu..mb kena bg sikit2 kan???

ummirayyan said...

kak yantz:..rendam ngan air panas b4 nak bagi tu..same je care cam kite nak panaskan ebm tu..coz kalo bg time sejuk2 tu rayyan batok2 r..tu yang panas kan tu..

hmm memang le mahal skit..tapi dia minum pun tak banyak da kan..boleh je la nak continue terus..

Unknown said...

wau..sgt bangga dgn ibu2 yg berjaya mnyusukn anak2 nye..tahniah

ummirayyan said...

farrah:..mekasih..mari kite sama2 menjayakan penyusuan susu ibu nih..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails