22 March 2012

Toilet Trainning = free diapering

Hai Semua ;-)*

Kali ni cerita pasal si bujang kenet aku tu pulak la..hehehe..cerita pasal dia yang da meng-save-kan duit ummiwalidnye dari membeli sabun cap kapak untuk basuh CD's nyer..hehehe..

tajuk yang sangat parenting kan..Potty Trainning..(konon)...hehhee..kanak2 yang berusia dua tahun lebih atau seawal mungkin setelah dia faham apa itu rasa basah & tidak selesa patut diajar untuk ke tandas supaya tidak berpampes lagi..



3 tahun 1 bulan merupakan 1 jangkamasa yang lama untuk Rayyan mengenali tandas & tidak berpampes..sepatutnye diusianya itu dia telah pandai untuk ke tandas dengan sendirinya..disebabkan sikap putus asa ummi nye, Rayyan baru je nak berpotty trainning..hehhee..bukan ape, sangat menguji kesabaran umminye untuk didik si rayyan ni ke toilet tu..memang la kan, budak kecik lagi..bukan boleh terus pandai..

aku da stat berpotty train ni masa dia 2 tahun 9 bulan..tak berjaya..kejap kejap tercicir..boleh lak sambung main dengan seluar yang basah tu..aisssehhhmen, tak daya la aku nak ikut tip tip dari FAMILYDOKTOR ni..semangat aku untuk melatih si Rayyan ni untuk ke toilet tidak sekuat semangat mengepam susu dulu..oleh itu ianya berkubur seketika..maknenye pakai le CD tu balik yer..

dalam pada tu timbul juga rasa tak puas hati..orang lain boleh jer bersabar mendidik anaknya, kenapa aku tak?!!..oleh itu, aku cekalkan hati untuk tidak pakaikan CD sewaktu balik dari taska..antara yang aku buat untuk dia happy ber free diapering tu:

~ aku umpan dia dengan spender Ultraman, Ben 10 & Cars..cakap kat dia yang kalo nak pakai spender ni, tak leh pakai CD sebab tak muat..Cd tu da sebakol penoh nye..spender tu kecik je kan...mane muat! (ok, dia terima..)

~ kene pakai spender sebab pampes dabis..sambil tunjukkan plastik pampes yang da kosong atau CD yang basah tak kering2..(ok, dia terima juga..)

~ yang paling tak tahan, aku cakap..bebird pun nak main ngan Ultraman tu..so kalo pakai CD..camner bebird nak main..(ok, dia terima juga..)hehehee..

~ kuatkan semangat, kejap2 aku tanye dia nak kencing ke tak..ajak dia ke toilet walaupun dia taknak sehinggakan dia takmo kasi bebird nye main...pandai lak tu, soh aku masukkan CD yang tak kering tu dalam washing machine..konon cepat le kering tu..(ohhh no no no...aku cakap mesin rosak!..) redha je dia pakai...hhehehhee...

itu je yang aku buat masa Rayyan 3 tahun 1 bulan.. & sehingga kini,3 tahun 3 bulan da pun pandai ke toilet di rumah & taska..cume aku awasi dia di toilet, risaukan lantai yang licin & kebersihan dia bersuci tu..

buat masa ni, Rayyan cuma pakai pampes time tido atau time outing jer..ummi nya belum ade masa nak kejut kan Rayyan bangun tengah malam untuk ke toilet & terasa macam leceh nak train dia masa outing..

insyaallah, sebelum 4 tahun, Rayyan akan meng-save-kan duit ummi walidnye dari membeli pampes walaupun pampes cap ayam jer..hehhehhe..

da daaa...

jangan lupe klik iklan sidebar tu yer.. u klik i.. i klik u back!!!

8 comments:

emarieys said...

ema pun berusaha mengajar aqeel tak pakai pampers..tapi tulah time cuti jer..time kerja tak pun sebab duk rumah pengasuh

fieda said...

anak kak fieda 3 tahun jugak la baru tak pakai pampers..tp ada anak kwn kan 2 athun pun dh pandai..

ummirayyan said...

kak ema:..itu la kan, nak ajar pun kene tunggu time cuti..bistu kalo da cuti tu asyik berjalan je, mane nak ajar..heheheh..(saya la tu)..

ummirayyan said...

kak fieda:..
betol tu..2 tahun da pandai..rajin mak pak dia..hehehehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rose..k.atie dah lupa umo bape anak dh xpakai pampers..hihi.Masing2 dah remaja...

ummirayyan said...

Kak Atie:.hai kak..
yela kan..da besar da depa tu..nak soh depa sendiri ingat, time tu diorang kecik lagi pulak..hohohhorrr..

watyz said...

mmg terseksa ckit nak ajar dorang x pakai pampers lagik. abg still pakai kalo nak po po sbb dia ade pengalaman ngeri... :)

ummirayyan said...

watyz:..hehehe..ngeri tu yang buat aku serik..penat le wehh kekejap nak ke toilet..aku pun ader menda lain nak buat kan..kalo ader maid ke, boleh le ngadap anak je kan!..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails