19 January 2010

::Air Tangan 2::


Kali ni aku nak share resepi wat air longan kering..air nih teramat la bagus untuk ibu ibu yang menyusukan anaknya..kire nye untuk membanyakkan penghasilan susu la..longan nih aku beli kat mamadanish..resepinye pun ade kat sini..nasib baik jumpe time aku godek godek blog kawan2..susah nak cari longan kering nih tau..
aritu sebelum buat air nih saje je aku sembang sembang ngan mak aku..dia biase buat masuk gule merah & daun pandan..so eden pun torai la..

::Resepi Air Longan + Kurma Merah Kering::

Longan kering
Kurma Merah kering
Daun Pandan
Gula Merah
Gula Putih
Air Mineral

Caranya:
1. Rebus longan & kurma merah kering bersama air mineral..
kalo longan tu da terapung2dan warna air tersebut kelihatan merah..makne nye dia da cukup kembang/masak..
2. pastu masukkan gula putih..kacau k..
3. masukkan gula merah untuk menambahkan rasa kik longan tu ..
4. masukkan beberapa helai daun pandan untuk menaikan bau..hmmm wangi tau..
5. tutup api dan sedia utk diminum..

macam aku..aku suke wat stok..wat banyak2..aku masukkan gule putih & gula merah lebih skit..manis skit la..pastu masuk dalam bekas kecik2 untuk sekali minum..pastu simpan dalam peti ais..bile nak minum..aku tambahkan dengan air panas..selepas melahirkan rayyan..aku langsung tak usik pun ais..yang sejuk sejuk ni..leh efk produksi susu oooo..


ps:gambar kurang memuaskan nafsu hati..coz gune kamera compact murah..

alhamdullillah..sejak aku amalkan minum air longan nih..produksi susuku semakin meriah..aciks suko..

 sape sape sudi share resepi..dialu alukan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails