15 January 2010

::Air Tangan 1::

hehehee..air tangan?!!
ye la..hasil masakan  dari tangan sendiri..tahu kan..
hhmm..memandangkan aku menyahut cabaran ku sendiri itu..aku pun sebuk memikirkan nak masak ape ye petang nih semalam la..menu semalam aku masak adalah untuk Rayyan..Bubur Karet + Udang..

resepinya senang aje..
memula ye tuan tuan..puan puan..makcik pokcik..(mode tukang masak ala ala chef wan ek) sediakan :

: beras
: udang dibuang kulit
: karot  dipotong kiub
: bawang merah dihiris
: bawang putih dihiris
: halia dihiris
: air secukup nya
: minyak untuk menumis

bahan yang dihiris tu boleh juga ditumbuk..aciks malas nak menumbuk..abis berair mato nih..

caranya:

: Panaskan minyak dalam periuk kera ..
: da panas..tumiskan bahan yang dihiris / ditumbuk tu hingga ala ala garing..
: pastu masukkan udang..dan air
: didih kan sekejap je..masukkan beras..
: kacau kacau..biarkan mendidih..kalo nak bubur tu kembang semangkuk.. tambahkan air lagi..
: didih kan..kemudian masukkan karet..jangan lame sangat dibiarkan karet tu..nanti hilang semua khasiatnye tau..
: tutup api & biarkan sejuk
: Rayyan belum boleh makan makanan yang keras..so aku kisar la bubur tu..
: Masukkan dalam bekas kecik..pastu masuk dalam freezer..





setiap pagi sebelum aku pegi keje..ak akan panaskan 1 bekas untuk rayyan bawa ke rumah Mak Ita babysitter nye tu..1 bekas untuk sekali makan..














No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails