13 January 2012

Tips- Cara Potong Kuku Anak Kecil

Hai Semua..;-)

Wwahhh..tajuk yang bunyi like like parenting sangat kan..heheh nak bagi tip la pulak...hehehe..hari ni hari Jumaat  kan..sunat nak potong kuku..balik nanti aku nak potong kuku si bujang aku tu..cepat nau panjang nyer..hmm tapi punye la liat nak potong kan kuku dia tu..kate nye sakit..sakit..nanti berdarah tak boleh makan..hehhee..ader experience eh Rayyan..ntah le, seingat aku, tak pernah pulak aku potong kan kuku dia tu sampai terluke pun..ni mesti dia nampak kawan2 dia kat taska kot..

kuku cantik, nak posing posing gune jari pun tak malu pun kan!..

hokei la..memandangkan sekarang ni memang susah betol nak potong kuku Rayyan tu..aku dapat 1 idea & ianya berjaya..yezzz sekarang ni tak susah dah nak potong kuku dia..aku nak le share kan macam mane aku pujuk dia..

#..biase nye, aku akan potong kuku Rayyan selepas mandi..sebelum mandi aku kene cakap ngan dia, lepas mandi ni kene potong kuku..kalo tak potong, nanti sakit perut sebab ader kuman kat kuku tu..(so, deal la lepas mandi potong kuku..) hmm mesti dia tanye, kuman tu hape la..nak tengok kuman la..puas juga nak terang..terangkan sambil mandi tu..
#..da siap pakai baju..terus aktiviti memotong tu..gunekan pengetip yang kecil comel tau..kalo aku, aku bagi pilihan kat dia memandangkan kat umah tu ader 2 ketip kuku kecik..ketip kuku dia dengan pilihan hati dia..
#..sambil ketip tu aku tunjukkan kuman tu..konon konon menda tu ader la..so dengan esaited dia mesti tengok & dok diam sebab takutkan kuman tu..hehehhehe...
# ..sambil tu jugak, aku kenalkan Rayyan dengan nama nama jari tu..ibu jari..jari telunjuk..jari hantu..jari manis..jari kelingking..yang paling dia teruja & mudah ingat adalah jari HANTU....HAHAHHAAHHH....
kenalkan sambil menyanyi ikut rythme tersendiri yer!..
#..amalan sunat ketika potong kuku, boleh la potong mengikut urutan seperti gambar kat bawah ni..


haaa selesai pun potong kuku Rayyan..

ps:..lagu si jari jemari tu, aku slalu nyanikan time nak tidokan dia..secara tak langsung, dia kenal & ingat nama jari jari tu...hehehhe...

8 comments:

fieda said...

mekasih untuk info ni..

ummirayyan said...

hai fieda:..sama sama..;-)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

SALAM ROSE.APA KABAR?LAMANYAAAAAA K.ATIE XSINGGAH KAT SINI.
WAH..IDEA BAGUS NK KETIP KUKU ANAK KECIK,YA LA KDG2 DEPA TAKUT BERDARAH KE...

watyz said...

tQ 4 sharing.. :)

ummirayyan said...

kak atie:..wslm..hai kak..hmm tu la..bz yer kak..
hmmm itu la yang rose buat kalo nak ketip kuku si Rayyan tu..

sekadar berkongsi je kak..

ummirayyan said...

watyz:..welkam..

Mak Izz said...

gud info. so cute siap dgn gambarajah dan gambar hiasan. anak2 aku xde mslh potong kuku. LEGA.

ummirayyan said...

mak izz:..hmm rayyan memang bermasalah time nak potong kuku..fobia gak nyer..

anah & izz senang jer..idola nak potong kuku..diorang mesti ikut punyer...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails