21 May 2012

Selamat Datang 1 Rejab..

Hai Semua ;-)



diam tak diam, esok da masuk 1 Rejab tau.. maknenye lagi 2 bulan kite akan  menyambut Bulan Ramadhan..
tadi masa FB-ing, aku tertarik untuk baca Amalan@ Di Bulan Rejab..maklum le, umur da banyak ni, kene la buat amal banyak2 ehh..

ok ok..meh sini aku nak share kan kat korang:..

AMALAN BULAN REJAB


~ Selain berpuasa di bulan Rejab, hendaklah  bersolat dan buatlah solat Qado sebanyak mungkin di samping solat-solat sunat mengiringi solat fardhu.

Solat sunat Israk, solat sunat Dhuha dan solat sunat Taasbih.

... ~ Bertaubat dan berdoa mohon keampunan agar diterima amalan ibadat, minta selamat dunia dan akhirat, minta dilimpahi rahmat, minta dilepaskan daripada azab-Nya di akhirat dan mohon dimasukkan ke syurga.

Dalam Syahrullah (Bulan Allah), di ampunkan dosa-dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah s.w.t. Sekiranya di tambah dengan berpuasa Rejab wajib baginya;
di ampunkan dosanya yang lalu.
di peliharakan Allah s.w.t umurnya yang tinggal...terlepas dari dahaga di hari kiamat.

~ Berzikir; 100 kali selepas solat Subuh dan Asar.

(a) لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ (Tiada Tuhan Melainkan Allah),

(b) الله ُ اَكْبَرُ (Allah Maha Besar)

(c) Baca setiap hari 10 kali:

لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ قَبْلَ كُلِّ اَحَدٍ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ بَعْدَ كُلِّ اَحَدٍ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ يَبْقَى رَبُّنَا وَيَفْنَى كُلُّ اَحَدٍ.

Tiada Tuhan melainkan Allah sebelum tiap-tiap sesuatu, Tiada Tuhan melainkan Allah sesudah tiap-tiap sesuatu, Tiada Tuhan melainkan Allah kekal Tuhan kita dan fananya tiap-tiap sesuatu.

~ Bertasbih: Setiap satu, 100 kali

(a) سُبْحَانَ اللهِ رَبِّيَ اْلاَ عْلَى.
Maha suci Tuhan yang Maha Tinggi.

(b) سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْمِ.
Maha Suci Allah dan dengan segala pujianNya, Maha Suci Allah yang Maha Agong.

(c) سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ، لآ اِلَهَ اِلاَّ الله ُ اَكْبَرُ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيْمِ.
Maha Suci Allah dan segala kepujian bagi Allah, tiada tuhan melainkan Allah, Allah Maha Agong, tiada suatu daya dan upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agong.

PEMBAHAGIAN : (jika nak teratur laa hmm..)

~ 1 – 10 REJAB -100 kali.

سُبْحَانَ اللهِ الْحَيُّ الْقـَيُّوْمِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Hidup lagi Maha Mengurus.

~ 11 – 20 REJAB -100 kali.

سُبْحَانَ اللهِ اْلأَحَدِ الصَّمَدِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Esa lagi Maha Diperlukan.

~ 21 – 30 REJAB -100 kali.

سُبْحَانَ اللهِ الرَّؤُفِ.
Maha Suci Allah Yang Maha Memaafkan.

TAMBAHAN....

~ 1 – 30 Rejab, dibaca 80 kali selepas Subuh & Asar:

اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِيْ وَارْحَمْنِى وَتُبْ عَلَـيَّهِ.

Ya Allah! Ampunilah daku dan rahmatilah daku serta daku bertaubat kepada-Nya.


وَلاَحَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيْمِ وَحَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ نِعْمَ الْمَوْلَىْ وَنِعْمَ النَّصِيْرُ. اَلله ُ الْكَافِى اَلله ُ الْشَّافِى اَلله ُ الْمُعَافِى.
Dan tiada daya dan upaya bagiku melainkan dengan Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung. Dan cukuplah Allah tempatku berlindung, sebaik-baik pemerintah dan tempatku meminta pertolongan. Allah yang Maha Mencukupkan, Allah yang Maha Menyembuhkan, Allah yang Maha Menyihatkan!.

KERAPLAH...SELAWAT & ISTIGHAR.. :

~ Selawat: 10 atau 100 kali.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيَّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ سَيَّدِنَا مُحَمَّد.

Ya Allah, sejahterakanlah Nabi Muhamad saw dan ahli keluarganya.

~ Istighfar 70 atau 100 kali pagi dan petang.

أَسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ.

Daku mohon ampun kepada Allah Yang Maha Agong dan daku bertaubat kepadaNya.

~ Istighfar kepada ibu bapa, seberapa banyak yang boleh;

رَبِّ اغْفِرْلِىْ وَلِوَالِدَىَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِىْ صَغِيْرًا.
Ya Tuhanku! Ampunilah daku dan dua ibu bapaku dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku sewaktu kecil.

hmm....
Paling tidak pun masa FB / BW tu...
~ baca surah Al-Ikhlas sekurang-kurangnya 11 kali setiap hari atau apa-apa surah dari Al-Quran.

sorri ya, tak tau nak kredit kat sapa sumber ni..internet kat opis aku  ni dingdong..tak sempat nak amik tahu..terima kasih ya!..
 
Jom Berubah Jadi Baik..di Bulan Baik sehingga seterusnya..
 
Jom klik klik..u klik i, i klik u..
 

8 comments:

MamaEma said...

Jom..sama-sama kita lakukan....INSYAALLAH...besar pahalanya..

minta follow sekali blog ini boleh?

http://emajunaiha.blogspot.com/

terima kasih..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Rose.maaf la k.atie pon dah alam xsinggah kat sini.
Mmg byk pahala bagi org yg berpuasa di bulan rejab ni...
Ingat nk puasa gak tp...(biasa la org pompuan).
Rose sihat ke?((baru nk tanya lak :D)

fieda said...

entry utk rose

http://mylovely-fieda.blogspot.com/2012/05/dapat-hadiah-berganda.html

syawalsimpsons said...

diri ini datang terjah..nice la blog ni..

ummirayyan said...

kak ema:..JOM kite lakukan..
kak, takleh open pun url tu..blog baru eh..

ummirayyan said...

kak atie:..hai kak..alhamdulillah sihat kak..
da singgah ni pun hati ros da berbunga2 hehehee...

ummirayyan said...

kak fieda:..hehehe..da tgk da...terkedu ai tau!..tQ kak..sesusah je buat entry sepecel tu..

ummirayyan said...

syawalsimpsons:..hai, terjah dari entry kak fieda ehh..tak follow ai ker?!!..meh follow meh..

tQ sudi terjah blog yang tenggelam timbul ni..nnt ai follow ur blog eh..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails